Pociąg uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Nad tym, by podróż koleją przebiegła spokojnie, czuwa zespół pracowników – od rewidentów badających sprawność taboru, po maszynistów i drużyny konduktorskie na pokładzie pociągu. Jednak wpływ na bezpieczeństwo mają też pasażerowie – przypomina Polregio.
Zanim pociąg wyruszy w podróż, musi zostać sprawdzony pod kątem stanu technicznego. Czuwają nad tym rewidenci taboru – pracownicy, którzy każdego dnia weryfikują, czy pociąg jest sprawny. W Polregio pracuje ponad 200 takich osób. Podczas codziennych oględzin rewidenci sprawdzają m. in. układ hamulcowy, drzwi pojazdu czy system radiołączności. W nowoczesnych i zmodernizowanych pociągach wykrywanie ewentualnych usterek jest jeszcze łatwiejsze – dzięki rozbudowanym systemom autodiagnostyki.
Regularne przeglądy taboruKażdy z pojazdów Polregio jest poddawany regularnym przeglądom i naprawom, które przeprowadzane są w ponad 30 wyspecjalizowanych punktach utrzymania taboru na terenie całego kraju. Cyklicznie, co kilka lat odbywają się również tzw. naprawy z poziomu utrzymania P4, które obejmują m. in. wymianę lub gruntowną naprawę zespołów, podzespołów i części w pojazdach.
Natomiast co 12-30 lat lub po przejechaniu konkretnej liczby kilometrów przeprowadzana jest tzw. naprawa główna z poziomu utrzymania P5, polegająca na całkowitym zdemontowaniu wszystkich zużytych elementów pojazdu i wymianie na nowe. Przy tej okazji jest zwykle wykonywana gruntowna modernizacja składu, a zastosowane w nim rozwiązania techniczne i technologiczne są dodatkowo ulepszane. Takiej dogłębnej naprawie z modernizacją zostanie poddanych
siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych należących do Polregio. Na początku tego roku przewoźnik podpisał umowę z zakładami Pesa Mińsk Mazowiecki. Zmodernizowane czteroczłonowe pojazdy serii ED72 będą gotowe w drugiej połowie 2026 r.
Bezpieczeństwo w pociągu
Nad bezpieczeństwem pasażerów w trakcie podróży zawsze czuwa załoga pociągu. Pracownicy drużyn konduktorskich odpowiadają m. in. za usługę asysty dla osób o ograniczonej mobilności podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. W razie potrzeby udzielają pasażerom pierwszej pomocy, z której regularnie się szkolą, lub wzywają odpowiednie służby.
W zapewnieniu bezpieczeństwa równie ważną rolę odgrywa wyposażenie pociągu. Standardowo na pokładzie każdego pojazdu – na wypadek sytuacji awaryjnych – znajduje się m. in. hamulec bezpieczeństwa, młotek bezpieczeństwa i gaśnica. Część nowszych składów ma również zainstalowane czujniki dymu na wypadek pożaru. Każdy pociąg wyposażony jest w apteczkę pierwszej pomocy, o którą można zwrócić się do konduktora. W części pojazdów dodatkowo zamontowane są defibrylatory.
Większość taboru Polregio jest również wyposażona w monitoring. Rodzaj zainstalowanych kamer zależy od konkretnego pojazdu – mogą być one zamontowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz składu.
Pasażer na rzecz bezpieczeństwa
Warto pamiętać o tym, że wpływ na bezpieczeństwo w pociągu mają również sami pasażerowie. Każda nietypowa sytuacja powinna zostać zgłoszona obsłudze pociągu. Za pomocą interkomu lub przycisku SOS można również skontaktować się bezpośrednio z maszynistą, np. w sytuacji pożaru czy zasłabnięcia pasażera.
Zagrożenia zaobserwowane na obszarze kolejowym – czyli również w okolicy torów, peronów czy dworców kolejowych – należy zgłaszać do Straży Ochrony Kolei, dzwoniąc pod numer alarmowy 22 474 00 00. Polregio współpracuje z funkcjonariuszami SOK, m. in. umożliwiając im przejazdy prewencyjne na pokładzie pociągów czy zgłaszając niebezpieczne sytuacje.
W miarę możliwości spółka bierze również udział w ćwiczeniach z zakresu bezpieczeństwa organizowanych przez służby oraz edukuje swoich pasażerów, np. podczas spotkań w szkołach.